7 tips voor energieopbouw bij stress- en burn-outklachten

Bijgewerkt: 30 okt 2019


Als je altijd energie voor tien hebt gehad, dan is het moeilijk te begrijpen en accepteren dat je nu zelfs te moe bent om je eigen boterham te smeren of überhaupt je bed uit te komen. Je bent toch geen oud wijf?

Ik ben zelf ook een paar keer zo erg over mijn grenzen heen gegaan dat ik nog geen tien minuten kon wandelen. En dat terwijl ik toch altijd sportte en een prima conditie had. Ik begreep totaal niet wat er aan de hand was, kon de link niet leggen met mijn andere, fysieke klachten. En ik was echt bang dat er iets vreselijks met me aan de hand was. Het bleek de logische optelsom van een hele tijd niet naar de signalen van mijn lichaam luisteren!

MENTALE KLAP Het opbouwen van het energieniveau is voor veel mensen met stress- en burn-outklachten een van de moeilijkste dingen die er is. Wat de ene dag wel gaat blijkt de volgende dag veel te veel te zijn. Of, net wanneer je denkt dat het beter gaat en je je activiteiten aan het opbouwen bent, val je weer keihard terug. En die tweede terugval is vaak vooral mentaal een enorme klap.

WAAROM JE BEST DOEN NIET WERKT

Doordat je de signalen van jouw lichaam té lang hebt genegeerd zijn jouw klachten inmiddels chronisch geworden. Het verschil tussen wat je kan en wat je wil, oftewel draagkracht versus draaglast, is verstoord en wordt alleen maar groter. Je zult je aanpak moeten wijzigen, maar hoe? Als het met beter je best doen over zou gaan dan was je waarschijnlijk allang al hersteld, dus dat is het niet. Sterker nog, je hebt misschien wel veel te veel je best gedaan en jouw doorzettingsvermogen heeft ertoe geleid dat je nu burn-out bent. En ook eigenschappen als perfectionisme en prestatiegerichtheid liggen vaak ten grondslag aan een burn-out.

Na een lange periode van overbelasting, dreigt echter het gevaar voor onderbelasting. Onderbelasting is misschien nog wel ongezonder dan overbelasting. Niet voor niets hebben we in onze westerse maatschappij massaal veel meer klachten gekregen in de afgelopen decennia: we zijn té inactief. We zitten teveel! Ons lichaam is gemaakt om flink in beweging te zijn, niet om hele dagen achter een computer te zitten of lang stil te staan. In landen waar veel bewogen wordt komen aanzienlijk minder lichamelijke klachten, vermoeidheidsklachten en zelfs depressies voor.

Grenzen aanvoelen bij vermoeidheid is super moeilijk. Het is volkomen begrijpelijk dat je op een goede dag langer doorgaat of meer doet (overbelasting). Vervolgens is het ook weer heel begrijpelijk dat je de dag erna, wanneer je je weer een stuk slechter voelt, je rust pakt en zo min mogelijk doet (onderbelasting). Op deze manier ben je echter ontzettend aan het jojo-en en zal je belastbaarheid nog minder worden.

TOPSPORT

Je kunt het opbouwen van je energieniveau vergelijken met het schema van een topsporter. Om een marathon te lopen werken hardlopers met een schema. Na een training zijn ze moe, maar de hersteltijd wordt na iedere training korter, en na een tijdje kan er weer een aantal kilometers extra worden gelopen. Lichaam én geest weten op deze manier waar ze aan toe zijn en het schema voorkomt onder- en overbelasting.

Let op: de opbouw van jouw energieniveau zal hoe dan ook met vallen en opstaan gaan. Wees niet te bang voor een terugval, maar zie het als een leerschool en stel je dagindeling bij. Bekijk je progressie niet zozeer van dag tot dag, maar bijvoorbeeld per week, of per twee weken. Als je wilt afvallen heeft het tenslotte ook geen zin om iedere dag op de weegschaal te staan!

Tot slot nog even de tips voor je op een rijtje:

  1. ga níet op je gevoel af, maar gebruik je verstand! Je voelt je de ene dag beter dan de andere. Echter; je bént de ene dag níet beter dan de andere.

  2. Let niet teveel op de vermoeidheid na een inspanning, maar focus je op de hersteltijd. Zodra de hersteltijd minder wordt weet je dat je vooruitgang boekt.

  3. Doe niet te veel op een goede dag

  4. Doe niet te weinig op een slechte dag

  5. Blijf te allen tijde (gedoseerd) bewegen

  6. Breng structuur aan in je leven met behulp van een overzichtelijke dagindeling

  7. Wissel activiteiten die ‘moeten’ af met activiteiten die ‘mogen’

Wil je meer weten over de opbouw van je energieniveau? Neem even een kijkje bij mijn online programma's. Ook hierin komt dit onderwerp uitvoerig naar voren.

“Alleen ga je sneller, samen kom je verder”

Bron: Vermoeidheid de Baas, Dr. Frits Winter


281 keer bekeken