8 Competenties die je ontwikkelt in deze crisistijd

"Soms leidt het onveranderbare direct tot nieuwe mogelijkheden"


Voor mensen die herstellende zijn van een burn-out is het belangrijk om bepaalde competenties te versterken of ontwikkelen. Niet meteen hoor, eerst maar eens terug naar de basis en zorgen dat je energievoorraad weer wordt aangevuld. Maar als je op een gegeven moment weer wat lekkerder in je vel komt te zitten dan is het tijd om aan je competenties te gaan werken. Denk hierbij aan competenties als grenzen stellen / nee-zeggen, plannen en organiseren, het vergroten van je zelfvertrouwen en het ontwikkelen van een krachtige mindset. Wanneer je dit namelijk niet doet, dan is de kans op terugval, op een nieuwe burn-out, vroeg of laat erg groot.


In de crisis waar we nu door het Coronavirus middenin zitten worden we allemaal in min- of meerdere mate gedwongen om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen en competenties te versterken. Want gaat het nu even niet linksom? Dan maar over rechts… Ik bespreek in dit artikel een aantal van die belangrijke competenties.


Pas op! Je zou hier zomaar de rest van je leven profijt van kunnen hebben!

1. Laat je perfectionisme los

Perfectionistisch zijn is (als je het mij vraagt) nooit een goed idee. Je gaat er van op je tenen lopen, wordt er onzeker van en het zorgt ervoor dat je eigenlijk nooit tevreden bent. Want wanneer is iets perfect? Meer dan ooit is het NU de tijd om je perfectionisme los te laten en meer volgens de ‘goed is goed genoeg’-gedachte te gaan leven. We zijn met z’n alleen aan het overleven en doen onze stinkende best. Leg dus vooral niet teveel zout op de slakken, maar kijk naar wat er wél goed gaat.

2. Relativeer

Het is ontzettend shit dat je nu niet kunt borrelen met vrienden, de sportschool dicht is en je kind niet naar school kan. Maar hee, wat is een paar maanden op een mensenleven? Die tijd komt écht wel weer. En weet je nog dat je altijd maar liep te mopperen dat je het (ook in de weekenden) zo ‘druk, druk, druk’ had? Nou, hoppa, leeg is je agenda! En dan nog wat: hou alsjeblieft op met zeuren als je (weekend)agenda uitpuilt van de afspraken. Ten eerste, wees blij met je sociale leven en ten tweede, je doet dit echt he-le-maal zelf. Geen mens die zegt dat jij op al die verjaardagen aanwezig moet zijn. En geen mens die zegt dat jij altijd maar de kar moet trekken. Je mag ook echt wel eens nee zeggen. Misschien is dit wel een mooi moment om eens kritisch naar al die sociale contacten te kijken en wat meer afstand te nemen van de energievreters die er ongetwijfeld tussen zitten.

3. Blijf in het ‘hier en nu’

ik kan me zo voorstellen dat deze crisis je behoorlijk angstig maakt. Je hoeft de tv of radio maar aan te zetten en je internet te openen, of je wordt overspoeld met nare berichten. Gedachten als ‘hoe lang gaat dit nog duren’, ‘wat als ik zelf ook ziek word’ en ‘misschien verlies ik mijn baan wel’ zullen ongetwijfeld door je hoofd schieten. Maar wat leveren deze gedachten jou op? Ze zorgen alleen nog maar voor meer angst en stress. En weet je wat het is, je wéét nog niet hoe het gaat lopen, dus laat het los. Je weet het nu niet, maar in een crisisloze tijd weet je ook niet wat morgen en volgende week je gaan brengen, toch? Dus probeer, hoe moeilijk ook, met je aandacht in het ‘nu’ te blijven.

4. Houd je bij de feiten

Aansluitend op mijn vorige punt: maak onderscheid tussen feit en fictie. Er is zo ontzettend veel fakenieuws en er zijn opeens zoveel virologen in ons land. Iedereen heeft zijn eigen opvattingen en we schromen niet om deze massaal te ventileren via appjes, Facebook, Twitter, of wat voor platform dan ook. Merk je dat je hier last van hebt? Houd je dan zoveel mogelijk bij de feiten en volg bijvoorbeeld alleen het nieuws van de RIVM. En ga ook niet de hele dag op NU.nl zitten, als je 2x per dag het nieuws kijkt blijf je ook op de hoogte

5. Denk in mogelijkheden Als er ook maar iets is wat we in deze tijd massaal leren is het volgens mij wel het denken in mogelijkheden. We zijn creatiever, technischer en efficiënter dan ooit! We ontpoppen ons tot handige klusjesmannen (en vrouwen), draaien onze hand niet om voor (voor velen onder ons) nieuwe technieken zoals videovergaderen en digitaal borrelen en we halen met gemak al onze boodschappen met 1x per week shoppen in huis. We denken in mogelijkheden en roeien met de riemen die we hebben. En als we dit nu kunnen, dan kunnen we dat ‘straks’ toch ook nog?

6. Prioriteer Zomaar ineens ben je teruggeworpen op thuiswerken, heb je tegelijkertijd de kinderen de hele dag om je heen en moet je ze ook nog eens lesgeven. En o ja, dat huishouden draait ook gewoon door. Hoe dan? Hoe moet je in godsnaam zoveel ballen in de lucht houden? Dat is inderdaad mega lastig. Meer dan ooit is het dus ook nu van belang om prioriteiten te stellen. Wat is nú echt van belang? En wat kan misschien wel wachten tot volgende week of helemaal geskipt worden? Maak elke dag een to-do-lijstje met de dingen die echt noodzakelijk zijn voor die dag, en begin hier ook meteen mee. En zet je e-mail, telefoon en andere bliksemafleiders zoveel mogelijk uit.

7. Zorg goed voor jezelf Net als in het vliegtuig geldt ook nu: eerst je eigen zuurstofmasker en dan pas dat van je kind. Oftewel, zorg in de basis eerst goed voor jezelf. Wanneer je dit niet doet dan val je vroeg of laat om en heeft helemaal niemand meer wat aan je. Dus zorg dagelijks voor beweging, ontspanning, gezonde voeding en voldoende slaap. Dit zou eigenlijk bovenaan je prioriteitenlijstje van mijn vorige punt moeten staan!

8. Laat je emoties er zijn Met alle bovenstaande tips wil ik natuurlijk niet beweren dat we alleen maar met een roze bril op door het leven moeten gaan. Dat zou niet realistisch zijn. Nu niet en nooit niet. Verdriet, boosheid, angst, het zijn allemaal gevoelens die horen bij het leven en die nu misschien wel vaker aanwezig zijn dan voorheen. Mijn advies is: uit deze emoties vooral. Erken dat je je verdrietig voelt en boos bent. Duik er gewoon even vol in en gooi het er uit. Vloek, stamp, tier of jank, whatever voor jou werkt. Hoe harder je je best doet om emoties weg te drukker, hoe sterker ze op andere momenten terugkomen. En bovendien, als je je emoties niet uit, dan ontlaad je niet en gaan gevoelens zich vastzetten in je lichaam, met alle gevolgen van dien.

Mocht je overigens soms het gevoel hebben dat je jezelf even bent kwijtgeraakt, dat je je eigen gevoel en gedrag niet herkent? In deze video leg ik je uit hoe dit komt.

Merk je dat je vastloopt? Schroom vooral niet om contact met mij op te nemen. Laat me weten wat ik voor je kan betekenen.

Liefs, Suzanne