8 Veel gemaakte fouten bij een burn-out

Bijgewerkt: 30 okt 2019


Wanneer je met een burn-out thuis zit dan wil je er natuurlijk alles aan doen om weer beter te worden. Dit blijkt vaak een lange weg vol hobbels te zijn. Los van het gegeven dat herstellen van een burn-out over het algemeen veel tijd kost (het heeft je tenslotte ook heel lang gekost om burn-out te raken), zijn er ook veel factoren die het herstel nog eens extra bemoeilijken. Ik bespreek er een aantal met je.

1. TE SNEL WEER RE-INTEGREREN OP HET WERK

Hier zijn verschillende redenen voor te noemen. Je voelt je schuldig naar je collega's toe. Die hadden het al zo druk en nu hebben ze jouw werk er ook nog bij gekregen. Je voelt druk vanuit je leidinggevende, die steeds maar vraagt wanneer je er weer denkt te zijn. Ook de angst voor een mogelijk baanverlies maakt dat veel mensen weer te snel hun uren gaan opbouwen.

2. DE BUITENWERELD DE SCHULD GEVEN VAN JE BURN-OUT

Laat ik voorop stellen dat het sowieso weinig zin heeft om te praten in termen van 'schuld'. Hier schiet je niets mee op en dit kost je alleen maar onnodig veel energie (en daar zat je toch al niet zo ruim in op het moment!). Aan een burn-out liggen meestal verschillende veroorzakende factoren ten grondslag, veelal gaat het om een combinatie van werk en privé. Echter ook jijzelf speelt een grote rol in het geheel. Want wat maakt nou dat jij wel burn-out bent geraakt en iemand anders onder dezelfde omstandigheden nog prima functioneert? Precies: het verschil zit hem in persoonlijkheid. Geen 'nee' kunnen zeggen, moeite hebben het grenzen stellen, een hoog verantwoordelijkheidsgevoel en erg gevoelig zijn voor de mening van een ander: het zijn enkele eigenschappen die ervoor zorgen dat je extra vatbaar bent.

3. NIET WILLEN VERANDEREN

Tja, en als je dan denkt dat je burn-out de oorzaak is van alles en iedereen, behalve jijzelf, dan is de kans groot dat je ook niet bereid bent om met jezelf aan de slag te gaan. Jouw gedrag, manier van denken, normen en waarden en overtuigingen: ze hebben jou in het leven waarschijnlijk altijd veel gebracht, en je gevormd tot de persoon die je nu bent. Toch zijn het ook deze facetten die jou nu (mede) in je burn-out hebben geholpen. Ga daarom op zelfonderzoek en kijk welke patronen je kunt en wilt doorbreken.

4. TE SNEL WILLEN VERANDEREN

Waar de een dus niet wil veranderen, zit een ander na een week ziekteverlof al bij de psycholoog op de sofa. Hoewel ik groot voorstander ben van cognitieve begeleiding, raad ik aan om eerst voor fysiek herstel te zorgen en daarna pas met gedrag aan de slag te gaan. Het lichaam moet eerst weer een beetje normaal gaan functioneren, voordat je mentaal stappen kunt gaan zetten. Ga eerst eens terug naar de basis: slaap, voeding, beweging en een dagritme.

5. SYMPTOMEN BESTRIJDEN IN PLAATS VAN OORZAKEN AANPAKKEN

Naar de fysiotherapeut voor je vastzittende nek, slaapmedicatie om beter te slapen en de homeopaat voor je huidirritatie. Natuurlijk wil je van al deze klachten af, en super logisch dat je inzoomt op de pijnpunten. Maar hierdoor neem je geen oorzaken weg en de kans dat deze klachten (blijven) terugkomen is groot als je niet met 'het grotere geheel' aan de slag gaat.

6. TE ACTIEF BLIJVEN

Nu je uitgeschakeld thuis zit heb je geen idee hoe je de dagen moet doorkomen. Je hebt tijdenlang op de toppen van je kunnen gepresteerd en nu is er alleen maar leegte. En tja, je hebt nu dus eindelijk wel mooi de tijd voor al die huishoudelijke klusjes die zich de afgelopen tijd hebben opgestapeld. Dus je stroopt je mouwen op en gaat aan de slag. Gevolg: je blijft jezelf overbelasten en komt niet aan rust, ontspanning en energieopbouw toe.

8. TE INACTIEF BLIJVEN

Waar te veel doen funest is, geldt dit andersom net zo goed voor inactiviteit, oftewel, onderbelasting. Het kan goed zijn dat je de eerste weken dat je thuis zit niets anders doet dan slapen. Mijn advies is ook om daar absoluut aan toe te geven. Echter, er moet ook weer een moment komen om je activiteiten geleidelijk aan, volgens een gedoseerd plan, op te gaan bouwen. Vooral beweging is erg belangrijk en daarnaast dragen ook ontspannen en energiegevende activiteiten bij aan herstel.

In welk van bovengenoemde valkuilen herken jij jezelf? Meer weten over herstellen bij een burn-out? https://suzannestrating-academie.nl/