Je moet niet alles geloven wat je denkt

Per dag hebben we zo’n 60.000 gedachten. Deze gedachten bedenken we helemaal zelf en zijn op te splitsen in rationele, helpende gedachten en irrationele, belemmerende gedachten.

Helpende gedachten zijn gedachten die stressverlagend werken en helpen om doelen te bereiken of je een goed gevoel geven. Belemmerende gedachten, zijn gedachten die ons tegenwerken en (veel) stress kunnen veroorzaken.


Overtuigingen Veel van onze belemmerende gedachten komen voort uit onze overtuigingen. Overtuigingen hebben veelal een oorsprong in onze opvoeding. Wat heb je aan normen en waarden meegekregen van thuis? Maar ook belangrijke personen in ons leven, vroegere gebeurtenissen en cultuur spelen een rol. Jouw overtuigingen voelen voor jou dusdanig als normaal, als waarheid, dat het moeilijk kan zijn hier afstand van te nemen. Deze overtuigingen hebben jou in veel situaties ook succes gebracht. Je hebt vaak niet eens door dat het deze zelfde overtuigingen zijn die jou ook ontzettend tegen kunnen werken.


Stel dat jij de overtuiging “ik moet presteren” hebt. Deze overtuiging heeft jou ongetwijfeld al veel opgeleverd: mooie cijfers op school, prachtige studies en een glansrijke carrière.

Maar als je doorschiet in deze overtuiging, dan wordt het ineens een heel ander verhaal en kan het altijd moeten presteren ertoe leiden dat je gigantisch op je tenen gaat lopen, nooit tevreden bent, je ontzettend onzeker voelt en misschien wel burn-out raakt.


Moet je die overtuiging dan helemaal loslaten? Nee, dat hoeft zeker niet. Immers, deze overtuiging heeft jou al veel gebracht. Maar misschien kun je jouw overtuiging wat minder zwart-wit zien, wat nuanceren, of in bepaalde situaties vervangen voor een overtuiging die beter past en wat milder is.


Bewustwording creëren

Ga gewoon eens op zelfonderzoek. Oftewel, word je eerst eens bewust van jouw gedachtepatronen. Begin met het maken van onderscheid tussen helpende en belemmerende gedachten en kijk wat je hierin opvalt. Misschien zijn er wel bepaalde belemmerende gedachten die steeds terugkomen. Op het moment dat je dit hebt opgemerkt, dan heb je al een hele waardevolle stap gezet: je hebt bewustwording gecreëerd. De volgend stap is dan om de belemmerende gedachten te vervangen voor gedachten die jou wél behulpzaam zijn. Dit vergt heel veel oefenen, oefenen, oefenen. Maar als het mogelijk is om in je hoofd de grootste rampscenario’s te bedenken, dan heb je dus ook de mogelijkheid om te fantaseren over wat er allemaal goed zou kunnen gaan!


Succes!


0 keer bekeken