Mindful Run als medicijn tegen stress, burn-out en pijn

Bijgewerkt: 30 okt 2019


Soms komen er van die dingen op je pad waarvan je voelt DIT-MOET-IK-DOEN. NU! Herken je het? Ik had dit enkele weken geleden. Een aantal maanden eerder al maakte ik via collega-coach Nina kennis met Mindful Run. Ik ben Mindful Run een tijdje van een afstandje gaan volgen en langzamerhand begon het steeds meer te kriebelen. Toch maar eens even op de website kijken wanneer de volgende instructeursopleiding zou zijn…. Ieeehh, twee weken later al! En er was nog plek! Voor de vorm maakte ik nog even een belafspraak met Martijn, eigenaar en docent, maar eigenlijk had ik allang besloten: Ik-GA-ME-AANMELDEN!

MINDFUL RUN, WAT IS DAT?

Mindful Run is een combinatie van (hard)lopen, mindfulness, ademhalingstechnieken, yoga en vooral fun! Het doel is je bewustzijn te vergroten en je beter te leren focussen, met als resultaat meer energie. Mindful Run is heel erg geschikt voor mensen met stress- en burn-outklachten, maar ook voor mensen die meer uit het hardlopen willen halen, of juist weer willen beginnen met lopen. Of gewoon omdat je het leuk vindt om in groepsverband, lekker in de buitenlucht, plezier te hebben en met jezelf bezig te zijn. Want zeg nou zelf, hoeveel tijd maken we nou eigenlijk nog vrij voor onszelf?

In vijf lessen van anderhalf uur vul je jouw (denkbeeldige) rugzak met tools, welke je na de cursus zelf kunt gaan inzetten, zowel tijdens het sporten als in werk- en privésituaties.

MIJN ERVARING MET MINDFUL RUN

Het is een zonnige dinsdagochtend als ik in mijn hardloopkloffie richting Arnhem rijd. Er is mij verzekerd dat hardloopervaring niet nodig is. Niet dat ik die niet heb hoor, ik heb in het verleden aardig wat kilometers gemaakt, maar de laatste drie jaar heb ik het door fysieke rompslomp niet aangedurfd. Veel verder dan een minuut of vijf a tien achter elkaar joggen ben ik niet gekomen. Kortom, mijn grootste uitdaging voor deze cursus: hardlopen!

Ik heb inmiddels echter geleerd om niet op voorhand al bang te zijn voor wat er allemaal mis zou kunnen gaan. Die belemmerende gedachtes zijn verleden tijd. Althans, dat dacht ik. Want als ’s morgens tijdens het voorstelrondje blijkt dat de groep uit diehard hardlopers bestaat, knijp ik hem wel even. Trailrunners, marathonlopers, bootcampinstructeurs, hardloopdocenten en moi! Ai, als dat maar goed gaat….

EIGEN TEMPO BEPALEN

En ja hoor, al tijdens de warming-up voel ik mijn liezen. Bovendien voorzie ik nog een extra uitdaging: in plaats van een easy vlak parcours zie ik dat Sonsbeek Park (wat overigens echt schitterend is) bestaat uit een glooiend heuvellandschap. Help! Waar ben ik aan begonnen! Maar het leuke van Mindful Run is, zo merk ik al snel, dat je iedere oefening zo uitdagend en zwaar kunt maken als je zelf wilt. Bij iedere nieuwe opdracht kunnen we kiezen uit een kort of een wat langer parcours en bovendien zijn de lessen zo afwisselend en veelzijdig dat (hard)lopen haast bijzaak lijkt te zijn. De afwisseling met yoga, mindfulness en spelelementen maakt dat er zoveel variatie in het programma zit dat we allemaal voldoende uitdaging, maar ook comfort hebben. En zo blijk ik dus prima mee te kunnen komen met al deze sportievelingen, en misschien als niet-hardloper zelfs wat in het voordeel te zijn tijdens de yoga.

Bovendien draait Mindful Run niet om presteren. Dit is echt van ondergeschikt belang. Bewustwording, focussen, ontstressen en plezier hebben, dát is waar het om gaat. En zou rijd ik de volgende avond weliswaar met spierpijn, maar vooral met een heel blij en enthousiast gevoel weer naar huis. Diploma op zak en een goedgevulde rugzak met tools, om zowel mijn eigen leven, als hopelijk dat van anderen mee te verrijken.

WAAROM MINDFUL RUN IN COMBINATIE MET COACHING & TRAINING?

En dat is precies de reden waarom ik denk dat Mindful Run (en walk!) een hele mooie aanvulling is op het coachen en trainen van mensen met pijn-, stress-, en burn-outklachten. Het is voor deze doelgroepen (en eigenlijk voor iedereen) niet alleen ontzettend belangrijk om te bewegen en te ontspannen, maar bovenal om vastgeroeste patronen te durven loslaten en openstaan voor nieuwe ervaringen. Want Mindful Run gaat niet over hardlopen. Mindful Run gaat over de wegen die we in het ‘echte’ dagelijkse leven bewandelen. Kruispunten waar we op komen te staan, obstakels die we onderweg tegenkomen en de juiste koers terugvinden wanneer we dreigen te verdwalen.

BEN JIJ KLAAR VOOR EEN MINDFUL RUN?

Lijkt het je leuk om een keer een cursus te volgen? Voor meer informatie en aanmeldingen: https://www.suzannestrating.nl/mindfulrunenwalk .

123 keer bekeken