Wat Mindful Run nu echt inhoudt

Bijgewerkt: 30 okt 2019


Dat Mindful Run een combinatie is van hardlopen, ademhalingstechnieken en mindfulness is dat weet je nu wel eens. Maar nog steeds vraag je je af, hoe dan??

Ik ga het je vertellen….

In 5 weken van 1,5 uur worden inderdaad de elementen hardlopen, ademhalen en mindfulness met elkaar verbonden. Iedere les heeft zijn eigen thema, waaraan de oefeningen van die les worden gekoppeld. Bij aanvang van de cursus ontvang je een denkbeeldige lege rugzak, die je tijdens de cursus gaat vullen met tools die voor jou belangrijk en bruikbaar zijn. En dat is voor iedereen anders, hangt helemaal af van de leerdoelen van een cursist.

Enkele voorbeelden hiervan: - de drempel om te beginnen met hardlopen wordt steeds hoger, ik heb een stok achter de deur nodig om weer te op te starten - tijdens het lopen geniet ik helemaal niet, ik ben alleen maar bezig met tijd en snelheid - ik voel me nogal gejaagd, heb veel last van stress en kom maar niet aan mezelf toe - ik ben nieuwsgierig naar mindfulness, maar ben er (nog) niet aan toe om een mindfulness cursus te doen. De combinatie van mindfulness en bewegen spreekt mij aan - ik heb last van hyperventilatie en ben benieuwd hoe andere ademhalingstechnieken mij hierbij kunnen helpen

Ok, zoveel mensen zoveel wensen! En het mooie is: wat je leerdoel ook is voor de cursus, je gaat absoluut iets bruikbaars uit de cursus halen.

Hoe worden de onderdelen hardlopen, ademhalingstechnieken en mindfulness ingevuld?

HARDLOPEN

Per les lopen we gemiddeld zo tussen de 3 en 5 kilometer hard. We rennen als het ware van honk naar honk, waarbij de afstanden die we tussendoor overbruggen tussen de 300 en 750 meter zijn. Op een honk aangekomen leg ik een oefening uit. Dit kan een loopoefening zijn, maar ook een ademhalingsoefening, mindfulness, spelletje of combinatie. Het mooie is dat je bij de meeste oefeningen zelf kunt kiezen hoe lang het rondje is dat je loopt en hoe snel je dit doet.

We besteden aandacht aan de manier van lopen (voetlanding, arminzet), pasfrequentie, maar vooral aan lopen op gevoel.

ADEMHALINGSTECHNIEKEN

Ongeveer 80% van de westerse bevolking ademt verkeerd: te hoog, te veel, te snel. Een verkeerde ademhaling maakt ziek en dat is zo zonde, want het is helemaal niet nodig. Een gezonde manier van ademhalen is heel eenvoudig te leren en dat is wat we tijdens de Mindful Run cursus doen. En dat begint met bewustwording: hoe is het eigenlijk met jouw ademhaling gesteld? En wanneer je je bewust ben van je eigen ademhaling, dan kun je er stap voor stap aan gaan werken, en dat is wat we letterlijk én figuurlijk doen. Door verschillende manieren van ademen te oefenen en te voelen wat dit voor jouw lichaam doet. En door uiteindelijk, zowel in het dagelijks leven als tijdens het sporten, over te gaan naar neusademhaling.

MINDFULNESS

Iedere les doen we mindfulnessoefeningen. Hele praktische, korte oefeningen om in het dagelijks leven, maar ook tijdens het hardlopen meer met de aandacht in het ‘nu’ aanwezig te zijn. Dit doen we met korte meditaties, maar ook door de zintuigen heel actief in te schakelen tijdens het lopen. De meeste hardlopers zijn het helemaal niet gewend om om zich heen te kijken, maar zijn alleen maar met die eindstreep bezig. Zonde toch!

EN VERDER…

Naast de elementen hardlopen, ademhalen en mindfulness doen we ook yogaoefeningen, spelletjes en genieten we van de omgeving door soms gewoon letterlijk even stil te staan en om ons heen te kijken. En omdat de groepen klein zijn (max. 8 personen) is er ook voldoende ruimte voor interactie.

Mocht je nog vragen hebben, of twijfelen of Mindful Run iets voor jou is, schroom niet om contact met mij op te nemen: mindfulrunenkhuizen@gmail.com of 06-41 23 13 01.

Liever niet hardlopen? Dan ben je van harte welkom bij de Mindful Walk cursus! Het meest actuele cursusaanbod vind je hier


143 keer bekeken