BEKKEN ONBEKEND: 8 DINGEN DIE JE NOG NIET WIST


Het bekken, het is zo’n typisch lichaamsdeel waarvan je weet dat het er zit. En waar het zit weet je ook nog wel, maar daar is dan ook alles wel zo’n beetje mee gezegd. Bekkeninstabiliteit, bekkenpijn, en andere aanverwante gezellige termen, tuurlijk, heb je van gehoord, maar hee, lekker boeiend! Totdat je zwanger bent en je er niet meer omheen kunt omdat je lichaam het op de vreemdste plekken laat afweten.

Rug, heupen, schaambeen, liezen, benen, stuitje: als een samenzwerend front laten ze je in de steek en de termen die ooit zo’n ver-van-je-bed-show waren, achtervolgen je vanaf nu bij iedere stap die je zet. (Dat zijn er overigens niet zo heel veel meer als ‘het front’ je goed te pakken heeft!) Al die pijnlijke lichaamsdelen bij elkaar kun je bundelen onder de noemer bekkenpijn. Voor mij inmiddels bekende pijn! Gelukkig werd ik er door mijn verloskundige mee doorverwezen naar een super goede en fijne bekkenfysiotherapeut, F-Act Pelvic Pain Clinic, waar ik tot op de dag van vandaag vaste klant ben. De ene keer kom ik er voor nieuwe oefeningen, de andere keer voor een bekken(bodem)check of luisterend oor. Ik ben hier tot nieuwe inzichten gekomen die ik graag een jaartje of vijftien eerder had willen weten en begin eindelijk een beetje te begrijpen hoe mijn lichaam in elkaar steekt.

ONBEKEND MAAKT ONBEMIND

Zoals ik al zei, het bekken is een beetje zo’n achtergesteld gebied dat eigenlijk niet de aandacht krijgt die het verdient als je het mij vraagt. Niet alleen van jezelf, maar ook van allerhande therapeuten die je in de loop der jaren langs bent gegaan omdat je van die vervelende pijn in je rug of andere klachten af wilde. Het bekken, en daarmee ook bekkenklachten, is erg complex en vele factoren kunnen hierbij een rol spelen. Omdat ik veel verhalen hoor en lees van mensen die al jaren zoekende zijn in hun strijd tegen chronische pijn, en zich vaak ongehoord voelen, wil ik een aantal dingen met je delen die ik heb geleerd van F-Act Pelvic Pain Clinic. Ben je een mannelijke lezer of vrouw zonder kinderen? Klik dan niet meteen weg, want deze informatie is ook belangrijk voor jou als je al langere tijd met allerlei klachten rondloopt.

Wist je bijvoorbeeld dat….

  1. De bekkenbodem bijdraagt aan stabiliteit? Waarschijnlijk denk je bij het woord bekkenbodem aan een spier die wordt gebruikt om ervoor te zorgen dat je niet in je broek plast. Helemaal waar, daar is ie ook voor. Maar de bekkenbodem heeft meer belangrijke functies. Zo draagt de bekkenbodem de organen in de buik (blaas, baarmoeder en darmen). Maar de bekkenbodem speelt ook een belangrijke rol bij stabiliteit. Samen met je diepe buikspieren, je diepe rugspieren en het diafragma, zorgen de bekkenbodemspieren voor steun aan en stabiliteit van de wervelkolom.

  2. De oorzaak voor lage rugklachten heel goed een bekkenprobleem kan zijn? Zoals ik al schreef bij het vorige punt, speelt de bekkenbodem een rol bij stabiliteit van de wervelkolom. 8,5% van de stabiliteit wordt geregeld door de bekkenbodem. Het zou daarom heel goed kunnen dat jouw chronische lage rugklachten, waarmee je al jaren aan het stoeien bent, hun oorzaak vinden in de bekkenbodem. Grote kans dat je daar nog nooit op bent gewezen gok ik? Wellicht het onderzoeken waard.

  3. De diepe dwarse buikspieren vaak worden vergeten, maar juist erg belangrijk zijn? Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat de diepe dwarse buikspieren verzwakt zijn bij mensen met chronische lage rugpijn. Normaal gesproken spannen deze spieren zich heel licht aan voordat de spieren in je romp, armen en benen aan het werk gaan. Dit heb je zelf niet eens in de gaten. Dit aanspannen wordt voorspanning genoemd. Deze voorspanning werkt niet goed bij mensen met chronische lage rugpijn, terwijl dit juist een cruciale rol speelt bij het stabiliseren van de romp. Maar als je amper van het bestaan van deze spieren af weet, en ook nauwelijks kunt voelen dat je de spieren aanspant, hoe kun je deze dan in hemelsnaam trainen? Daar hebben ze bij F-act Pelvic Pain een hele mooie oplossing voor. Hiervoor wordt namelijk een echoapparaat gebruikt. De echo toont je precies waar de spieren zitten en of je ze wel of niet aanspant. Daarna kun je beginnen met het trainen van de spieren.

  4. Een niet goed functionerende bekkenbodem ook kan duiden op overactiviteit? Er is lang gedacht dat de bekkenbodemspieren te zwak zijn wanneer iemand met klachten rondloopt. Ik denk dat iedere vrouw die ooit een kind heeft gekregen nog wel weet hoe er bij haar op gehamerd werd dat zij haar bekkenbodemspieren moest blijven trainen, wilde ze niet de rest van haar leven in haar broek piesen bij ieder kuchje of sprongetje. Maar het kan ook heel goed zijn dat je bekkenbodemspieren juist te hard werken en veel te gespannen zijn. Dit noemen we overactiviteit. Het is heel belangrijk om dit goed te (laten) onderzoeken als je klachten hebt, want dit vraagt om een hele andere aanpak. Want een spier die overactief is moet je natuurlijk niet nog eens extra gaan trainen door middel van aanspanning, maar vraagt om een hele andere benadering.

  5. Het niet verstandig is om je buik in te houden? Ben jij ook zo’n ijdeltuit die de halve dag met ingetrokken navel rondloopt om een klein buikje te verhullen? Dat betekent dus dat je de hele dag je buikspieren aanspant. Niet meer doen! Alles in je buik komt onder spanning te staan en de spieren in je buik en bekkenbodem raken overbelast.

  6. Buikspierkwartieren in de sportschool funest kunnen zijn? Je kent ze vast wel, de buikspierkwartieren in de sportschool. Een heerlijke afsluiter van een uurtje sporten. Afgepeigerd, maar o zo voldaan verlaat je de fitnessmat, je buikspieren branden. De fitnessinstructeur heeft je weer zo weten op te zwepen dat je er veel meer sit-ups uit hebt weten te persen dan je normaal zelf voor elkaar zou krijgen. Maar juist dat persen (druk zetten), je weet wel: met je tanden op elkaar en ingehouden adem totdat de instructeur zegt dat je mag stoppen, heeft (op lange termijn) een averechts effect. Deze druk wordt buikdruk genoemd. Als deze druk niet goed wordt opgevangen, dan kan dat allerlei vervelende gevolgen hebben, zoals verzakking van de bekkenorganen. Het is dan ook heel belangrijk om altijd goed te blijven doorademen wanneer je buikspieroefeningen doet, of bijvoorbeeld iets zwaars optilt.

  7. Iedere zwangere vrouw bekkeninstabiliteit heeft? Als je tijdens je zwangerschap te maken krijgt met bekkenpijn, dan ga je waarschijnlijk zitten googelen wat dit zou kunnen zijn (deed ik in ieder geval wel!) Of je praat er met vriendinnen over en al snel komt de gevreesde term ‘bekkeninstabiliteit’ aan het licht. Deze term wordt echter nog heel vaak in de verkeerde context gebruikt: alle zwangere vrouwen zijn namelijk bekkeninstabiel. En dat is maar goed ook, want dit betekent dat er ruimte wordt gemaakt in het bekken (verweken van de banden), om uiteindelijk je kindje geboren te laten worden. Iedere zwangere vrouw heeft dus bekkeninstabiliteit, alleen heeft lang niet iedereen er last van. Daarom wordt tegenwoordig gesproken van zwangerschap gerelateerde bekkenpijn.

  8. (Chronische) bekkenpijn niet alleen voorkomt bij zwangere vrouwen? Sterker nog, bekkenpijn komt ook voor bij heel veel mannen. Het lijkt echt zo’n zwangerschapsding en zoals ik al zei, het bekken komt vaak ook pas ter sprake tijdens of na een zwangerschap. Maar toch zijn er ook een heleboel niet-zwangere vrouwen én mannen die met bekkenklachten rondlopen.

Ik heb aan de hand van dit artikel getracht om je kennis te laten maken met het bekkengebied, omdat het bekken een grote rol kan spelen bij diverse klachten. Ik heb hier met name de rugklachten eruit gefilterd omdat dat nou eenmaal hetgeen is waar ik persoonlijk ervaring mee heb (schoenmaker blijf bij je leest!) Ik ben echter geen medicus, maar ‘slechts’ ervaringsdeskundige. (Overigens is bovenstaande informatie wel getoetst bij mijn bekkenfysiotherapeut.)

Wil je meer weten over dit onderwerp, dan raad ik je aan om contact te zoeken met een bekkenfysiotherapeut. Voor meer informatie verwijs ik je daarnaast ook naar de bronnen die ik voor dit artikel heb gebruikt (zie hieronder).

Bronnen: http://www.pelvicpain.nl/ https://bekkenbodemonline.nl/ https://bekkenbodem-eerst.nl/ Boek: Verborgen vrouwenleed. Dr. Marijke C.PH. Slieker-ten Hove

EndFragment

ZOEK OP CATEGORIEEN
VOLG MIJ
  • Black Facebook Icon
  • Black Twitter Icon
  • Black Instagram Icon
ZOEK OP TAGS

 BLOG 

ARCHIEF
EERDERE BLOG POSTS