BALANCEREN KAN JE LEREN: 4 EENVOUDIGE TIPS


Vorige week vertelde ik je dat ik een beetje uit balans was. En niet in balans zijn is nooit een goed teken, maar tegelijkertijd vind ik balanceren ook wel verdomde lastig.

Als je het mij vraagt dan is balans het sleutelwoord tot succes. Niet alleen als het om leven met pijn gaat, eigenlijk is een goede balans voor iedereen belangrijk. Wie niet in evenwicht is kukelt vroeg of laat een keer om. De maatschappij waarin wij leven maakt het ons soms echter ontzettend moeilijk om te balanceren. Wat hebben we een hoop ballen in de lucht te houden. We willen tenslotte allemaal carrière maken, een fijne relatie hebben, tijd doorbrengen met familie en vrienden, sporten, reizen, studeren, en ga zo maar door…. Het kan dan ook geen toeval zijn dat er zoveel mensen met chronische pijnklachten en burn-outs rondlopen als je het mij vraagt.

Als je door pijn wordt overvallen dan ben je waarschijnlijk geneigd om zoveel mogelijk rust te nemen. Je laat abrupt alles uit je handen vallen, een hele natuurlijke reactie. Je huishouden, sociale contacten en sport komen allemaal op een heel laag pitje te staan en je neemt je voor om de schade wel weer in te halen als het wat beter gaat. En inderdaad, na een paar dagen is de pijn weg en maak je een inhaalslag. Je hebt tenslotte een hoop tijd verloren met die vervelende pijn, dus nu het weer beter gaat geef je extra gas. Maar wat gebeurt er als je dit doet? Juist! Je raakt overbelast en onderaan de streep is je pijn zoveel erger geworden dat je nu helemaal niets meer kunt doen. En wanneer je op deze voet verder gaat dan loopt je accu steeds verder leeg en neemt je belastbaarheid drastisch af.

Maar gelukkig: balanceren kun je leren! Om ervoor te zorgen dat alles een beetje op rolletjes blijft lopen, is het belangrijk dat je voor een evenwichtige dagindeling zorgt. Met de volgende 4 tips ben ik er van overtuigd dat je een heel eind gaat komen:

  1. Verdeel je activiteiten over de dag en week Kort gezegd komt het er op neer dat je iets minder doet dan je gewend was te doen op de goede dagen, en iets meer dan je anders zou doen als je pijn hebt. Probeer niet teveel achter elkaar te doen, maar versnipper je activiteiten over de dag of week. Dus waar je normaal misschien gewend bent om in een ochtend je woonkamer helemaal schoont te maken, verdeel je nu de werkzaamheden over de hele dag, of misschien wel over twee dagen. En wanneer je op kantoor zit kun je bijvoorbeeld je pauze van een half uur opknippen in drie blokken van tien minuten, zodat je ook hier je activiteiten wat beter kunt verdelen.

  2. Wissel inspanning en ontspanning voldoende af Eerst iets afmaken voor je aan iets anders begint. Volgens mij een uitspraak die we als kind al te horen kregen als we ergens mee aan het spelen waren en iets anders wilden gaan doen. Niet zo gek dus dat het er ingebakken zit dat we datgene waar we mee bezig zijn afronden voordat we onszelf wat rust gunnen. Maar helaas betekent deze op zich mooie instelling bij chronische pijn vaak dat we onszelf overbelasten. We gaan net even langer door dan ons lief is.

  3. Wissel geestelijke en lichamelijke activiteiten voldoende af Heb je een tijdje achter de computer gezeten, of met je neus in de studieboeken? Neem dan even een break en benut deze onderbreking door iets fysieks te gaan doen. Dus ga na een tijdje studeren niet zitten gamen om weer op adem te komen, maar ga een stuk wandelen, even sporten of wat huishoudelijke activiteiten uitvoeren.

  4. Zorg voor voldoende afwisseling tussen de activiteiten die je moet doen en de activiteiten die je leuk vindt om te doen Deze laatste tip is er eentje die denk ik heel erg vaak vergeten of overgeslagen wordt. Ook deze valt weer een beetje onder de noemer ‘afmaken waar je mee bezig bent’ voordat je aan iets leuks anders mag beginnen. Als je pijn hebt dan herken je het misschien wel helemaal erg goed dat je, omdat je toch al zo weinig kunt, je beperkt tot de dingen die je ‘moet’ doen. En als je die dingen eenmaal gedaan hebt, dan heb je vaak nog maar zo weinig energie over, dat je de leuke activiteiten maar voor lief laat. Maar wanneer je op deze manier te werk gaat en je dagen dus vooral uit ‘moetjes’ bestaan, dan doe je dus eigenlijk alleen maar dingen die je energie kosten. Terwijl het juist de leuke activiteiten zijn die ons energie geven. Deze energiegevers zorgen ervoor dat we de moetjes een stuk beter volhouden. En bovendien zijn het de plezierige activiteiten die bijdragen aan een waardevol en leuk leven. Gun jezelf dus ook geregeld wat plezier!

Heb jij na het lezen van dit artikel nog tips om te balanceren? Dan zou ik het heel fijn vinden als je deze wilt delen. Dank je wel alvast!

Bron: Leven met pijn, Martine Veehof e.a.

ZOEK OP CATEGORIEEN
VOLG MIJ
  • Black Facebook Icon
  • Black Twitter Icon
  • Black Instagram Icon
ZOEK OP TAGS

 BLOG 

ARCHIEF
EERDERE BLOG POSTS