OVERACTIEVE BEKKENBODEM: OORZAKEN EN GEVOLGEN


Ik schreef al eerder een artikel over de complexiteit van het bekken. Vandaag zoom ik hier wat verderop in en geef ik je meer inzicht in de overactieve bekkenbodem.

Toen ik zwanger was stuurde mijn verloskundige mij gezien mijn bekkenpijn door naar een Cesartherapeut. Hoewel ik hier absoluut baat bij heb gehad, en zij mijn zwangerschap wat draaglijker heeft weten te maken, ben ik echter (zo weet ik nu) niet juist behandeld met betrekking tot mijn bekkenbodem. Zij gaf mij namelijk oefeningen om mijn bekkenbodemspieren sterker te maken.

Menig zwangere vrouw en moeder zal het denk ik wel herkennen: al tijdens je zwangerschap word je erop gewezen dat het ont-zet-tend belangrijk is om metéén (ja, meteen!) na je bevalling te starten met het trainen van je bekkenbodemspieren. Want wie wil er nou de rest van haar leven altijd met een pak Tena Lady’s de deur uit moeten omdat zij al in haar broek plast bij een goede grap of onverwachte nies? Dus ook ik ondernam in mijn kraambed al een poging, want o jee, als dat allemaal maar weer goed kwam!

Wat ik toen echter nog niet wist, maar nu gelukkig wel, is dat het voor heel veel vrouwen juist funest kan zijn om de bekkenbodemspieren te trainen. Want wist je dat er bij veel vrouwen helemaal geen sprake is van een inactieve bekkenbodem, maar juist van een overactieve? Ja je leest het goed, een overactieve bekkenbodem. Kort gezegd komt het er op neer dat vrouwen met een overactieve bekkenbodem hun bekkenbodemspieren de godganse dag aanspannen en dat deze spieren dus als het ware overbelast zijn. Want hier is de bekkenbodem helemaal niet voor gemaakt. Je kunt het vergelijken met je biceps. Probeer maar eens de hele dag met gebalde vuisten rond te lopen, wedden dat het je niet lukt? En tja, op de momenten dat je je biceps dan daadwerkelijk nodig hebt, dan zijn ze verzuurd en kun je er niets meer mee.

OORZAKEN OVERACTIEVE BEKKENBODEM

Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor een overactieve bekkenbodem. Deze oorzaken kunnen zowel fysiek als mentaal zijn. Ik licht beiden toe.

FYSIEKE OORZAAK OVERACTIEVE BEKKENBODEM

De bekkenbodem draagt onder normale omstandigheden voor circa 8,5% bij aan de stabiliteit van ons lichaam. Op het moment dat andere spieren in de romp (buikspieren, rugspieren) het echter laten afweten, dan kan de bekkenbodem op de bres springen en alle zeilen bijzetten, zodat we niet de hele dag uit balans raken. Maar zoals gezegd, hier is de bekkenbodem helemaal niet voor gemaakt.

MENTALE OORZAAK OVERACTIEVE BEKKENBODEM

We hebben denk ik allemaal wel eens ervaren dat we in tijden van spanning en stress meer last hebben van bijvoorbeeld onze nek of schouders, of continue met hoofdpijn rondlopen. Deze pijn wordt veroorzaakt door spierspanning. Maar deze spanning kan ook op andere plaatsen in je lichaam gaan zitten, op plaatsen waar je je niet direct van bewust bent, je bekkenbodem bijvoorbeeld. Ook dat is niet zo’n ramp als de spanning van tijdelijke aard is. Maar kom er maar eens achter dat je je bekkenbodem te veel aanspant, het zijn tenslotte geen spieren waar je je de hele dag bewust van bent.

EndFragment

Over het algemeen gaan stressvolle periodes weer voorbij en ontspant je lichaam zich ook weer. Maar anders is het bij mensen die lange tijd onder spanning staan, soms zelfs onbewust. Onverwerkte trauma’s uit het verleden kunnen hier een voorbeeld van zijn. Trauma’s die letterlijk in je lichaam zijn gaan zitten en vaak nog eens ongemerkt ook, als een sluipmoordenaar.

Persoonlijk denk ik dat het in de praktijk altijd een combinatie van factoren is. Spanning en stress manifesteren zich nou eenmaal vaak op die plek in je lichaam die al kwetsbaar is en zo kunnen lichaam en geest elkaar behoorlijk tegenwerken.

MEER INFO OVER OVERACTIEVE BEKKENBODEM?

Ik hoop dat ik je aan de hand van deze blog wat meer inzicht heb kunnen geven en wellicht vallen er wel wat puzzelstukjes bij je op hun plaats. Wil je meer (betrouwbare) informatie over het bekken en de bekkenbodem? Neem dan eens een kijkje op een van deze websites:

http://www.pelvicpain.nl/ http://www.bekkenbodemonline.nl/ https://mijnkeerpunt.wordpress.com/ http://bekkenbodem-eerst.nl/ http://www.mammatien.nl/category/over-bekkenpijn/

Ook kun je de gratis app ‘Bekkenbodem’ downloaden voor meer informatie. Op deze app vind je tevens een overzicht van geregistreerde bekkenfysiotherapeuten, waar je zonder verwijzing terecht kunt.

NB: de inhoud van dit artikel heb ik laten toetsen door Fetske Hogen Esch, bekkenfysiotherapeut en eigenares van F-act Pelvic Pain Clinic

ZOEK OP CATEGORIEEN
VOLG MIJ
  • Black Facebook Icon
  • Black Twitter Icon
  • Black Instagram Icon
ZOEK OP TAGS

 BLOG 

ARCHIEF
EERDERE BLOG POSTS