MINDFULNESS: 4 DINGEN DIE HET MIJ OPLEVERT


Mindfulness heeft me de laatste jaren altijd wel geboeid en ik ben er ook meerdere keren actief mee bezig geweest. Zo volgde ik een aantal jaren geleden een keer een cursus en was het vorig jaar onderdeel van mijn revalidatietraject. Ook in mijn coachingsopleiding wordt veel gebruik gemaakt van oefeningen om het ‘in-het-hier-en-nu-zijn’ te ontwikkelen.

Ja, je zou denken dat ik mij de kneepjes van het vak zo langzamerhand wel eigen heb gemaakt en volledig gefocust door het leven huppel. Maar man, o man, wat vind ik het soms moeilijk! Tijd voor een (opfris)cursus dus!

AANDACHTSPIER TRAINEN

Een mindfulnesstraining betekent eigenlijk niets meer en niets minder dan dat je je aandachtspier traint. En dat kost tijd en vraagt om vlieguren. Hoe meer je oefent, hoe meer het je uiteindelijk zal lukken om meer in het moment te leven.

EEN STUKJE GESCHIEDENIS….

Mindfulness is al eeuwenoud en vindt zijn oorsprong in het boeddhisme. Het was echter de Amerikaan John Kabat-Zinn die mindfulness eind vorige eeuw introduceerde in de westerse wereld. En weet je waarom hij dit deed? Om patiënten, veelal mensen met pijnklachten, voor wie in de medische wereld niets meer gedaan kon worden, hulp te bieden. Hij ontwikkelde een 8-weekse stressreductietraining, welke inmiddels bekend staat als Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR). Veel patiënten bleken baat te hebben bij de training en ook uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de training effectief is.

WAAROM IK MINDFULNESS BEN GAAN BEOEFENEN

1. Om me beter te kunnen focussen.

Als startend ondernemer (en eigenlijk ook als moeder, vriendin, dochter, enz…) merk ik dat ik soms overloop van de ideeën, maar daardoor niet zo goed weet waar te beginnen. Zo zit ik momenteel al ontzettend met mijn hoofd in 2017, terwijl we toch echt nog een paar weken te gaan hebben! Ik moet mezelf dus regelmatig even terugfluiten en ervoor zorgen dat ik mijn aandacht richt op waar ik nú mee bezig ben.

2. Om stress te voorkomen of beperken.

Stress is voor mij pijnkiller nummer 1 en ligt als een sluipmoordenaar altijd op de loer. Gelukkig heb ik hier de laatste jaren al goed mee om leren gaan, maar het kan altijd beter natuurlijk!

3. Om er vol aandacht voor mijn coachees te kunnen zijn.

Als coach is het heel belangrijk om je volledig op de ander te kunnen focussen en op wat zich op dat moment afspeelt in een gesprek. Hierbij is wat de coachee vertelt heel belangrijk, maar misschien nog wel belangrijker is de non-verbale communicatie, in de vorm van bijvoorbeeld lichaamstaal. Ook dit vraagt om een sterke focus van mij als coach.

4. Om het zelf te kunnen toepassen in mijn coachgesprekken.

In coaching kan het verhogen van bewustzijn een belangrijk leerdoel, of middel om een doel te bereiken zijn. Zeker als het gaat om leven met pijn, is het heel zinvol om je goed bewust te zijn van wat zich afspeelt in jouw lichaam en geest.

WAT MINDFULNESS MIJ TOT NU TOE BRENGT

1. Mijn tempo gaat omlaag Nu ik de dingen met meer aandacht probeer te doen, merk ik dat ik ze niet meer met ‘snel, snel’ kan afdoen en dat multitasken er al helemaal niet meer bij is. Alles gaat in een wat rustiger tempo, maar ik denk dat ik onderaan de streep alleen maar tijd ‘win’, omdat een rustige aanpak nou eenmaal een stuk langer vol te houden is dan een gejaagde.

2. Ik voel meer

Het verlagen van mijn tempo en bewuster bezig zijn met mijn activiteiten, zorgt er voor dat ik veel meer voel. Ik merk beter op wat er zich afspeelt in mijn lichaam en geest, wat ik ten aanzien van het omgaan met en signaleren van pijn een heel prettig gegeven is. Zo voel ik beter dat ik sommige spieren in mijn lichaam veel meer aanspan dan vaak nodig is, wat direct resulteert in loslaten en ontspannen.

3. Ik geniet meer

Het is toch eigenlijk doodzonde dat we altijd maar door het leven heen rennen en bezig zijn met wat is geweest of wat komen gaat? Zo betrap ik mezelf er regelmatig op dat ik in gedachten met hele andere dingen bezig ben, wanneer ik bijvoorbeeld een boekje voorlees aan mijn zoontje. En ondertussen maar mopperen dat het zo hard gaat en dat hij zo snel groot wordt. Mindfulness leert mij, door dingen met aandacht te doen, wat dat betreft veel meer te genieten.

4. Ik kan beter anticiperen

Ik merk dat ik bewuster met mijn pijn omga. Ik signaleer de pijn veel sneller en dat maakt dat ik er ook eerder op in kan spelen, en niet pas als ik al ver in het rood sta. Indirect draagt mindfulness voor mij dus ook absoluut bij aan het verminderen van de pijn.

Nu is het natuurlijk niet zo dat het me de hele dag door lukt om bovenstaande punten toe te passen. Ik vermoed dat daar nog wel wat trainingsuurtjes voor nodig zijn. Maar ieder moment dát het me lukt is mooi meegenomen en draagt bij aan het versterken van mijn aandachtspier. Ook hierbij gaat het voor mij om het vinden van een mooie balans. Soms een beetje rennen en vliegen, en daarnaast regelmatig even stilstaan.

Heb jij al kennis gemaakt met mindfulness? Zo ja, wat is jouw ervaring? Wil je meer weten over de training die ik volg? Neem dan eens een kijkje op de website www.leveninhetmoment.nl

Bron: Groot Coachings Modellenboek, Hanno Meyer e.a.

ZOEK OP CATEGORIEEN
VOLG MIJ
  • Black Facebook Icon
  • Black Twitter Icon
  • Black Instagram Icon
ZOEK OP TAGS

 BLOG 

ARCHIEF
EERDERE BLOG POSTS