3 MISVATTINGEN OVER MINDFUL RUN


Ik heb gemerkt dat nog niet iedereen precies weet wat Mindful Run nu precies is, en dat er nogal wat misvattingen over bestaan. Ik bespreek de 3 misvattingen, die ik het vaakst hoor, hier graag met je.

1. MINDFUL RUN IS ALLEEN GESCHIKT VOOR ERVAREN HARDLOPERS

Nee hoor, niks van waar! Mindful Run is geschikt voor zowel de (weer) beginnende als de ervaren hardloper. Omdat het bij Mindful Run níet om de prestatie gaat (zo hard mogelijk en zo ver mogelijk), maar om lopen op gevoel en luisteren naar je lichaam, is deze manier van hardlopen geschikt voor iedereen. Doel is om jouw neusademhaling je tempo te gaan laten bepalen.

Tijdens de verschillende oefeningen die we doen, bepaal je zelf de grootte van je rondje. Zo kan de beginnende hardloper een klein rondje doen en de meer ervaren loper kiest een langere variant. Tussen de oefeningen in lopen we nooit veel meer dan ca. 500 meter. Gemiddeld lopen we per les zo tussen de 3 en de 5 kilometer.

Alleen wanneer je last hebt van blessures of overgewicht raad ik je af om met Mindful Run mee te doen, daarvoor is Mindful Walk een geschikt alternatief. Mocht je twijfelen, dan mag je Mindful Run altijd proberen, en eventueel overstappen naar Mindful Walk.

2. MINDFUL RUN IS NIET GESCHIKT VOOR ERVAREN HARDLOPERS

Tja, nou ben jij een ervaren (lange afstand)hardloper en heb je hierboven net gelezen dat we per les ‘slechts’ 3 tot 5 kilometer lopen. Da’s de moeite niet, hoor ik je denken! Wel hoor! Ik verzeker je dat je voldoende uitgedaagd zult worden, maar wellicht op een andere manier dan je gewend bent. Je gaat een efficiëntere en gezondere manier van ademhalen leren toepassen, waarvan je waarschijnlijk zal merken dat dit in eerste instantie behoorlijk lastig is. Ik merk zelfs dat hoe meer hardloopervaring iemand heeft, hoe lastiger het is om de automatische piloot eraf te halen en iets nieuws te leren. Ook het loslaten van tijd en snelheid, en zonder muziek hardlopen is misschien iets wat je niet gewend bent, maar ook dit kan je absoluut nieuwe inzichten geven!

3. MINDFUL RUN IS ZWEVERIG

Het cliché der clichés, ik gooi ‘m er ook nog maar eens in: het woord ‘mindful’ roept bij sommige mensen (met name van een niet nader te noemen geslacht!) nogal wat weerstand op. Zweverig, vaag, modegril, of daar-ben-ik-veel-te-nuchter-voor: ik zie en hoor ze allemaal langskomen. Ik denk echter dat iedereen die tot nu toe de cursus bij mij heeft gevolgd dit kan weerleggen en zou bijna willen zeggen dat des te meer weerstand je voelt, des te meer je er waarschijnlijk van kan leren. Want: in je comfortzone leer je niet zoveel!

De oefeningen die we doen zijn heel praktisch en bovendien niet alleen toe te passen tijdens het hardlopen, maar ook in je dagelijks (werkende) leven. Ze kunnen je goed helpen op momenten dat je stress ervaart, en stress hebben we allemaal, toch?

Heb je vragen over een Mindful Run of Mindful Walk cursus en twijfel je nog (steeds) of de cursus iets voor jou kan zijn? Bellen of mailen mag uiteraard altijd! mindfulrunenkhuizen@gmail.com of 06-41 23 13 01

Liefs, Suzanne

ZOEK OP CATEGORIEEN
VOLG MIJ
  • Black Facebook Icon
  • Black Twitter Icon
  • Black Instagram Icon
ZOEK OP TAGS

 BLOG 

ARCHIEF
EERDERE BLOG POSTS