Meer rust in je hoofd? Dat kan met deze 8 tips!



"Ik wil dat die gedachten een keer stoppen"

"ik word gek van dat gepieker"

"ik ben bekaf van al dat gemaal"

Meer rust: het is zo'n beetje de ultieme wens van mijn 'gemiddelde' klant. Wat verlangen we naar rust in ons hoofd en wat is het tegelijkertijd moeilijk om dit te bereiken! Zat er maar een aan- en uitknop op die gedachten. Helaas, die knop heb ik ook nog steeds niet gevonden. Maar ik heb wel een aantal fijne tips voor je die je hier zeker bij gaan helpen. Kom je er zelf niet uit of heb je een opstapje nodig? Ik ben graag jouw stok achter de deur!

8 tips voor meer rust

  1. Ga met je aandacht naar je ademhaling. Je ademhaling is altijd 'in het nu'. Wanneer je jouw aandacht naar je ademhaling verplaatst is er geen plaats meer voor andere gedachten

  2. Leg de focus op je zintuigen; horen, zien, ruiken, voelen, proeven. De zintuigenoefening ervaren deelnemers als een van de fijnste en meest effectieve oefeningen tijdens de cursus Ontspannen & Fit.

  3. Doe iets (creatiefs) met je handen. Door met je handen bezig te zijn, kom je vanzelf wat meer 'uit' je hoofd. Overigens kan met je aandacht naar je voeten toe gaan (of iets met je voeten doen!) ook goed werken. Je voeten staan letterlijk het verst van jouw hoofd met gedachten af.

  4. Zoek een andere vorm van afleiding: huishoudelijke taken, even de stad in, sporten, enz. Alles beter dan met je gepieker op de bank blijven zitten!

  5. Gebruik affirmaties. Dit zijn korte, krachtige en positief geformuleerde zinnetjes die je als een soort mantra tegen jezelf zegt. De kracht zit hem in de herhaling! Ook hier leer ik je graag meer over tijdens de 8-weekse cursus Ontspannen & Fit.

  6. Praat erover! Deel je gedachten met anderen. Je zult merken dat je niet de enige bent die met bepaalde thema's worstelt. Of dat datgene waarvan jij denkt dat anderen dit van jou denken, helemaal niet blijkt te kloppen (snap je 'm nog? 😉). Een van de mooiste dingen aan het werken met groepen is keer op keer weer dat ik merk dat mensen erkenning en herkenning vinden bij elkaar. "O heb jij dat ook? Ik dacht dat ik de enige was...

  7. Heb compassie voor je gedachten. Oftewel, accepteer dat je soms negatieve gedachten hebt, piekert, dingen denkt en voelt die je niet wilt voelen. Het hoort bij het leven en bovendien; hoe harder jij hierover oordeelt of negativiteit probeert weg te stoppen, hoe hardnekkiger de boel als een boemerang terugkomt. Ik ben hier zelf, sinds mijn opleiding tot compassietrainer veel mee aan het experimenteren en het werkt echt. Het maakt dat je op een hele andere en veel mildere manier naar jezelf leert kijken.

  8. Ga op onderzoek uit! Oftewel, waarom denk jij zoals je denkt? Wie zegt dat jouw gedachten waar zijn? Welke patronen kun je ontdekken? Welke overtuigingen gaan er schuil achter jouw gedachten? Ik zeg niet dat je hierdoor geen negatieve gedachten meer zult ervaren, maar het kan heel prettig zijn als je dingen kunt verklaren van jezelf. Je gaat het hierdoor eerder herkennen, en herkenning is de sleutel tot verandering!

Wil je meer weten hierover of ben je op zoek naar een stukje begeleiding om meer rust in jouw dagelijks leven te creëren? Neem vrijblijvend contact met mij op voor de mogelijkheden!


ZOEK OP CATEGORIEEN
VOLG MIJ
  • Black Facebook Icon
  • Black Twitter Icon
  • Black Instagram Icon
ZOEK OP TAGS

 BLOG 

ARCHIEF
EERDERE BLOG POSTS
Logo_vignet_FC.png
  • Black LinkedIn Icon
  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
0