Hoe jouw ademhaling de sleutel tot succes wordt bij stress

Wist jij dat je ademhaling de meest onderschatte tool is voor een goede gezondheid? Nee? Nou, tot een paar jaar geleden wist ik het ook niet hoor! Maar als je eenmaal wat meer over ademhalen weet, dan is het echt zo interessant!


80% van de mensen ademt verkeerd

Ademhalen doe je zo’n 23.000 keer per dag. Je kunt niet zonder, ja hooguit een paar minuten, maar dan is het wel klaar ook. Niet zo gek dus eigenlijk dat een gezonde ademhaling zo belangrijk is voor je gezondheid. Maar waarom besteden we er dan zo weinig aandacht aan? Tja, waarschijnlijk omdat het helemaal vanzelf gaat, dus de noodzaak om er bij stil te staan is er niet.


Maar als ik je nu eens vertel dat zo’n 80% van de mensen verkeerd ademhaalt, dan is de kans dat jij er daar een van bent best groot, toch? Als ik het heb over verkeerd ademen, dan bedoel ik daarmee te veel, te snel en te hoog en oppervlakkig. Dit gebeurt vooral wanneer je door je mond ademt.


Een ongezonde ademhaling is van grote invloed op jouw gezondheid. Zo speelt je ademhaling een belangrijke rol bij de opname van eiwitten, je vitaminepeil en energieniveau. Er is echt een mega waslijst aan ziektes en aandoeningen die allemaal in verband staan met de ademhaling. Een daarvan is een burn-out. Vandaag wil ik je daarom wat meer vertellen over het effect van jouw ademhaling op je stresslevel.


Eerst neem ik je even mee terug naar de oertijd… Stress in de oertijd, versus stress anno nu

Tijdens een stress situatie gebeurt er van alles met jouw lichaam: je bloed gaat sneller stromen, je hart gaat sneller kloppen, je spieren spannen zich aan, je pupillen verwijden en je gaat meer ademhalen. Ademhalen door je mond. Dit gebeurt allemaal met een reden: je lichaam wordt klaargestoomd om te vechten, vluchten of bevriezen.


In de oertijd was dit een heel erg nuttig gebeuren. Stel je maar eens voor: je staat oog in oog met een Bengaalse tijger, wat doe je dan? Precies, rennen voor je leven! Maar hoe vaak gebeurt het vandaag de dag nog dat je moet rennen voor je leven? Ongeveer nooit gok ik? En toch reageert jouw lichaam nog precies zoals destijds in de oertijd. Jouw lichaam wordt klaargemaakt om te vechten, vluchten of bevriezen. Alleen jouw stress komt tegenwoordig vanuit je mailbox, je telefoon of een overvolle agenda. Tja, en wat heb je er dan aan om als een malle te gaan zitten ademhappen of al je spieren te voelen aanspannen?

Conclusie: ons lichaam is niet mee geëvolueerd. Het reageert nog hetzelfde op stress als miljoenen jaren geleden, terwijl onze stressveroorzakers totaal anders zijn.


Terug naar de ademhaling…


MONDADEMHALING

Onthoud dit goed, het is heel simpel: je mond is om mee te eten en te praten, je neus is gemaakt om mee te ademen!!!


Iedereen wordt als neusademhaler geboren, ie-de-reen! Een mond ademhaling is van oorsprong alleen nuttig wanneer er een flinke fysieke inspanning nodig is, zoals in de oertijd met die Bengaalse tijger. Exact om die reden activeert ademhalen door de mond vandaag de dag nog steeds jouw stressresponssysteem. Oftewel, jouw vecht-, vlucht- of bevriesrespons. En weet je wat een van de eerste dingen is die jij doet als je stress ervaart? Precies, door je mond ademen. En dan ben je dus eigenlijk je eigen stressniveau nog verder aan het opvoeren. Dus: van stress ga je door je mond ademen en van door je mond ademen krijg je stress.


NEUSADEMHALING Wanneer je echter rustig door je neus in- en uitademt, dan zul je ervaren dat dit een rustgevende, kalmerende werking heeft.


Ik citeer uit het boek Zuurstofwinst van Patrick McKeown en Marion Meesters:

“Het ademen vanuit de borst is meer geassocieerd met een stressreactie, terwijl de buikademhaling geassocieerd wordt met een kalme, rustige staat. Het advies bij stress om ‘eens goed diep te ademen’ leidt meestal tot het uitzetten van de borst en het optrekken van de schouders om een grote teug adem binnen te halen, maar dit is niet ‘diep’ en helpt ook niet om stress te reduceren. Echt diep ademen gaat naar de buik en is rustig en stil, het tegenovergestelde van de grote ademteugen die mensen nemen om kalm te worden.”


Dus even kort samengevat: adem altijd in en uit door je neus! Zit je in een stress situatie en merk je dat je door je mond ademt? Top, je bewustwordingsproces is op gang gekomen. Sluit nu je mond en adem rustig in en uit door je neus. Je zult merken dat het werkt!

Veel succes!


Wil je meer weten over jouw ademhaling? Bijvoorbeeld omdat je veel stress ervaart, last heb van hyperventilatie of paniekaanvallen? In al mijn trainingen, zowel online als offline, besteed ik veel aandacht aan de ademhaling. Je zult niet de eerste zijn die versteld staat van de effecten van een neusademhaling. Lees hier maar eens de recensies van mensen die eerder met mij hebben gewerkt


Bronnen:

Zuurstofwinst, Patrick McKeown en Marion Meesters www.mindfulrun.nl

ZOEK OP CATEGORIEEN
VOLG MIJ
  • Black Facebook Icon
  • Black Twitter Icon
  • Black Instagram Icon
ZOEK OP TAGS

 BLOG 

ARCHIEF
EERDERE BLOG POSTS