Over ademen en overademen

Als je te veel /weinig of ongezond eet, dan is dat schadelijk voor je lichaam. Eens? Als je te weinig of verkeerd beweegt, dan is dat schadelijk voor je lichaam. Eens?


Maar hoe zit dat eigenlijk met ademhalen? Je zult waarschijnlijk begrijpen dat de lucht die je inademt schoon moet zijn, dat een vervuilde lucht schadelijk is voor je gezondheid. Maar weet je dat niet alleen de kwaliteit, maar ook de kwantiteit van de lucht die je inademt van zeer groot belang is?


Zo is de hoeveelheid zuurstof die je inademt onder andere van invloed op je energieniveau, je eiwitgehalte, vitaminepeil en ga zo maar door. Eigenlijk kun je stellen dat jouw ademhaling een rol speelt bij alle processen in je lichaam. Niet zo gek dus dat de boel verstoord kan raken wanneer je verkeerd ademt.


Minder is meer Voor de ademhaling geldt hoe minder ademen hoe beter. we leven echter in een maatschappij die onze manier van ademhalen erg aantast. Denk aan chronische stress, een inactieve leefstijl, ongezonde voeding en te warme huizen. Allemaal factoren die er mede toe bijdragen dat ons lichaam uit zichzelf niet meer goed weet hoeveel zuurstof het nodig heeft, met als gevolg dat een groot deel van de (westerse) maatschappij veel te veel ademt!


Te veel ademen maakt ziek Zonder er erg in te hebben ademen we soms wel twee of drie keer zoveel als nodig, dit wordt chronisch overademen genoemd. Te veel ademen is zeer schadelijk voor de gezondheid, maar eigenlijk staan we hier helemaal niet bij stil. Terwijl, als je er over nadenkt: ademhalen is onze allereerste basisbehoefte. Niet zo gek dus toch dat een verkeerde ademhaling onze basis, onze gezondheid, verstoord?


Een verkeerde ademhaling kan onder meer een grote rol spelen bij hartklachten, allergieën, snurken, slapeloosheid, burn-out, een hoge bloeddruk, astma, hooikoorts, neuspoliepen, duizeligheid, migraine, en zo kan ik nog wel even doorgaan.


Ben jij verslaafd aan ademhalen? Om een indicatie te krijgen of jij, net als vele anderen, ook ‘verslaafd’ bent aan ademhalen kun je eens kijken hoeveel van deze vragen jij met ‘ja’ beantwoordt:


· Adem je (soms) door je mond tijdens je dagelijkse activiteiten?

· Heb je een droge mond als je wakker wordt? Dan is de kans groot dat je in je slaap door je mond ademt.

· Snurk je of houd je je adem in tijdens je slaap?

· Kun je in rust je ademhalingsbeweging goed zien? Kijk eens naar de beweging van je borst en je buik. Hoe meer beweging je ziet, hoe zwaarder je ademt

· Zie je voornamelijk je borst bewegen tijdens het ademhalen in rust?

· Zucht of gaap je veel gedurende de dag? Als je dit regelmatig doet, dan ben je ook regelmatig te veel aan het ademen (overademen)

· Kun je je ademhaling in rust horen?

· Heb je (vaak / gauw): een verstopte neus / vernauwde luchtwegen / last van duizeligheid / last van vermoeidheid / een licht gevoel in je hoofd?


Wanneer je meerdere van deze vragen met ‘ja’ beantwoordt dan is de kans groot datje overademt, of te wel, te veel ademt.


Verbeter je ademhaling, verbeter je gezondheid In mijn dagelijks werk speelt de ademhaling een hele grote rol. Of je nu kiest voor 1-op-1-(wandelcoaching), een cursus Ontspannen en Fit of een Oplaaddag: de ademhaling komt overal terug.

Speciaal voor sporters is er nu ook de 3-delige cursus Sporten en Ademhalen.


Meer weten? Neem gerust even contact met mij op: info@suzannestrating.nl / 06-41 23 13 01


Bron: Zuurstofwinst, Patrick McKeown en Marion Meester

ZOEK OP CATEGORIEEN
VOLG MIJ
  • Black Facebook Icon
  • Black Twitter Icon
  • Black Instagram Icon
ZOEK OP TAGS

 BLOG 

ARCHIEF
EERDERE BLOG POSTS