Suzanne Strating

Yin Yoga

Sta jij altijd ‘aan’ en heb je moeite met ontspannen? Sport je veel maar merk je dat je hierdoor steeds stijver wordt? Ervaar je (onverklaarbare) pijnklachten? Heb je veel meegemaakt en zijn de emoties in je lichaam gaan zitten? Doe dan mee met Yin Yoga!

De lestijden en locaties:
Maandagavond 19.00 – 19.55 uur:  Studio 22 – Harpstraat 20 Enkhuizen (WACHTLIJST)
Maandagavond 20.05 – 21.00 uur: Studio 22 – Harpstraat 20 Enkhuizen (WACHTLIJST)

Dinsdagavond 19.30 – 20.25: C.N.T.R – Westerstraat 127 Enkhuizen
(tijdelijk februari en maart)

Prijzen:
Proefles: € 15,-
5-rittenkaart: € 60,- 
10-rittenkaart: € 115,-

Yin Yoga is super fijn voor jou als jij je in het volgende herkent:

yin yoga

Waarom ik zo enthousiast ben over Yin Yoga

Al vanaf mijn puberteit heb ik te maken met chronische (onverklaarbare) pijnklachten (rug, nek, schouders, rsi). Na een jarenlange zoektocht naar oorzaken en oplossingen ben ik dankzij mijn (lichaamsgerichte) opleidingen mijn eigen therapeut geworden. De laatste jaren ging het steeds beter en bezocht ik geen enkel arts meer. Echter, de afgelopen maanden merkte ik dat mijn eigen ingrediënten niet meer voldoende waren. De pijn kwam steeds vaker weer terug. Er was meer nodig! Mijn huisarts adviseerde mij yin yoga, de rest is geschiedenis!

Wat is Yin Yoga
Yin yoga is een hele rustige, passieve yogastijl die je in contact brengt met jouw lichaam. De verschillende houdingen worden hoofdzakelijk zitten en liggend uitgevoerd en daarbij langere tijd vastgehouden, variërend van 90 seconden tot wel 5 minuten. Doordat de houdingen langere tijd worden aangehouden werk je heel diep in je lichaam, je zogeheten fascia. Fascia is het weefsel dat alles in ons lichaam met elkaar verbindt (bindweefsel). Het zit om je spieren, je botten, orgaan, het zit door je hele lichaam.

Gezond fascia heeft een gelachtige structuur. Echter, naarmate we ouder worden ‘drogen’ we op en wordt ons fascia taaier. Ook door ‘yang’-sporten te beoefenen (sporten waarbij je je spieren sterker, maar ook stijver maakt), door ongezonde of inactieve leefstijl en door trauma wordt dit proces van taaier wordend fascia versterkt.

“We don’t use our body to get into a pose, we use a pose to get into our body”

Kenmerken Yin Yoga

  • Passieve, rustgevende, meditatieve yogabeoefening
  • Houdingen worden gemiddeld 3 tot 5 minuten aangehouden om in de diepere lagen van het lichaam te werken
  • Spieren moeten ontspannen zijn om het lichaam dichter bij het bindweefsel te laten komen
  • binnen het ongemak het gemak opzoeken, je ‘overgeven’ aan de houding
  • We spreken over ‘zones’: de groene zone voelt comfortabel maar doet weinig voor je bindweefsel. De rode zone betekent pijn en maakt dat je over je grenzen heen gaat. In yin yoga willen we in de oranje zone verblijven
yin yoga

Wat levert het jou op?

Schrijf je hieronder in voor de wachtlijst!

Scroll naar boven